Esplanadin kaventaminen on huono idea

13.11.2022


Päivitys 15.11.2022: Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Esplanadien kaventamisen kokeilun vihreiden, SDP:n RKP:n ja vasemmistoliiton tuella. Tekemäni palautusesitys kaatui äänin 8-5. Sen puolesta äänestivät kokoomus ja perussuomalaiset.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta äänestää tiistaina 15.11  kokeilusta, jonka aiheena on Esplanadin kaventaminen.  Ehdotuksen mukaan Pohjois- ja Etelä- esplanadit muuttaisiin kahden kaistan sijasta yksikaistaiseksi kesästä 2023 syksyyn 2024. 

Kokeilu puurouttaisi Helsingin keskustan liikenteen, se heikentäisi keskustan saavutettavuutta. Samaan aikaan on käynnissä katutyöt muillakin kantakaupungin pääväylillä Mannerheimintiellä ja Hakaniemessa. Pääsy Katajanokan ja Eteläsataman laivaterminaaleihin vaikeutuu – eikö Jätkäsaaresta ole opittu mitään? Esplanadien kaventamista on perusteltu osana Helsingin päästövähennystavoitteita. Päästöt eivät vähene, jos autot seisovat jonossa. Autoliikenne sähköistyy kovaa vauhtia.

Esplanadin kaventaminen tapahtuu ilman tutkittua tietoa

Mediassa on käyty vilkasta keskustelua Helsingin keskustan näivettymisestä ja siitä, että nyt ollaan kriittisellä vedenjakajalla tulevaisuuden suhteen. Etenkin tällaisella hetkellä päätöksenteon tukena pitäisi olla paras mahdollinen tutkittu tieto. Mielestäni kokeilua ei pitäisi toteuttaa nyt, sillä Helsingin kaupunkiympäristön toimiala valmistelee parhaillaan kattavaa suunnitelmaa ydinkeskustan liikennejärjestelyistä sekä selvitystä Hämeentien muutoksien vaikutuksista. Ne valmistuvat  ensi vuonna. Esplanadien kokeilua ei ole järkeä toteuttaa ilman, että em. tieto on käytettävissä. Alueen asukkaita, tontinomistajia ja yrittäjiäkään ei ole kuultu riittävästi. 

Helsingissä on tärkeää ottaa opiksi siitä, mitä muissa maailman kaupungeissa tapahtuu ja soveltaa kansainvälisiä trendejä myös meillä. Esplanadin kaventamisen kokeilun päätöksenteon tueksi tuodut kv-esimerkit mm. Aucklandista, Portlandista ja Dublinista ovat kuitenkin vanhentuneita (vuosilta 2010-15, kauan ennen kaupunkeja radikaalisti muuttanutta korona-aikaa) ja kaupungeista, joiden ilmasto on ihan erilainen kuin Helsingissä. Kaikkia ideoita ei voi kopioida suoraan vaan ne pitää sopeuttaa paikallisiin olosuhteisiin. Esimerkiksi Pariisin Paris Plage on ihana, mutta sen vieressä ei ole kahta satamaterminaalia.

Esplanadin kaventamisen vaihtoehdot  

Esplanadien jalankulku- ja oleilualueita voisi lisätä nopeastikin hyödyntämällä nykyistä pysäköintikaistaa esimerkiksi terassitoimintaan. Näin voitaisiin paitsi vähentää haittaa liikenteelle, myös huomioida paremmin vuodenaikojen vaihtelut. Esplanadit voisi sulkea vaikka kaikelta autoliikenteeltä, jos autoliikenne olisi mahdollista ohjata maan alle. Ironisesti samat tahot, jotka nyt ajavat kaistojen sulkemista ovat myös torpedoineet keskustatunnelin. 

Helsingin keskustaa pitää muuttaa jatkuvasti viihtyisämmäksi, elävämmäksi ja päästöttömämmäksi, mutta Esplanadin kaventaminen kesästä 2023 ei ole siihen oikea keino. Päätöksenteon pitää perustua tutkittuun tietoon, eikä ideologiaan. 

Jenni Pajunen on Helsingin kaupunginvaltuutettu (kok.) ja kaupunkiympäristölautakunnan ja konsernijaoston jäsen

LIsää aiheesta:

Esplanadien kaventamisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä, Helsingin Sanomien mielipidekirjoitukseni 15.11.2022

Esplanadien ja niihin liittyvien katujen kokeilun päätösmateriaali Kaupunkiympäristölautakunnan kokous 15.11.2022 – Asia 4

Surulliset luvut kertovat Helsingin keskustan ajautumisesta historialliselle vedenjakajalle Helsingin Sanomat 11.11.2022


Takaisin