Kiitos Bauhaus! Autoit kehittämään kaupunkikulttuuriamme
18.1.2017
“Helsingin väestö ja turismi kasvavat, mutta riittääkö kävijöitä ympäri vuoden sekä Konepajan Brunoon että Teurastamolle, jotka sijaitsevat alle 1.5 kilometrin päässä toisistaan?”
VR on jo pidempään halunnut myydä omistamansa Vallilan konepajan. Saksalainen rakennustarvikeliike Bauhaus halusi ostaa kiinteistön VR:ltä, muuttaa sen rautakaupaksi ja rakentaa myös uuden parkkihallin. Kaavamuutosta parkkipaikan rakentamiseksi ei hyväksytty ja Bauhausia ollaan ajamassa muualle. Lähistön kaupunkiaktiivien Konepaja-liike haluaa puolestaan kehittää kiinteistöä eteenpäin kaupunkilaisten olohuoneeksi nimenomaan kulttuuri- ja monitoimikeskuksen suuntaan.
Kaupunkikulttuuria JA liiketoimintaa
Vallilan konepajan alueen kehittyminen virkeäksi kulttuurikeskukseksi on positiivista. Itsekin olen käynyt siellä bileissä. On kuitenkin myös meidän kaikkien etu, että kansainväliset yritykset ja yhteisöt ovat jatkossakin tervetulleita Helsinkiin työllistämään, investoimaan ja tuomaan meille vaikutteita muualta.
Voisiko alueella siis olla tilaa molemmille toimijoille? Ehkä kaikki voittaisivat, jos rautakauppa maksaa vuokrat ja työllistää, ja sen asiakkaat voivat nauttia kulttuuripalveluista. Naapurustonremontteja suunnittelevat perheet voisivat puolestaan käväistä rautakaupassa viedessään lapsiaan kulttuurikeskukseen harrastuksiin.
Kiitos Bauhaus!
Bauhaus onkin tahtomattaan luonut alueelle kilpailutilanteen. Kuten markkinataloudessa usein käy, kilpailu on pakottanut kaupungin, aktiivit, pienyrittäjät ja kulttuuriväen vastaamaan haasteeseen ja kehittämään alueen ympärille koalition, jotta kaavan mukainen suunnitelma saadaan toteutetuksi. Olisiko Konepaja-liikettä syntynyt ilman Bauhausin esitystä?
Bauhausin suunnitelma pohjautui siihen, että toiminta alueella olisi markkinalähtöistä ja taloudellisesti vakaalla pohjalla. Rautakauppa olisi tuonut alueelle kävijöitä kauempaakin. Tämä olisi voinut tuoda uusia bisnesmahdollisuuksia myös muille Vallilan pienyrittäjille. Tämän tulee olla tavoitteena myös vaihtoehtoisissa suunnitelmissa. Kaupungin tehtävä on mahdollistaa pienyrittäjille ja kulttuuriväelle toiminnan harjoittaminen alueella, mutta kaupungin tehtävä ei ole kantaa taloudellista vastuuta heidän toiminnastaan.
On tärkeää miettiä perinpohjaisesti, mikä on Konepaja-alueen kilpailuetu niin kansainvälisesti kuin suhteessa läheisiin Teurastamon ja Suvilahden alueisiin. Helsingin väestö ja turismi kasvavat, mutta riittääkö kävijöitä ympäri vuoden molemmille palvelualueille, jotka sijaitsevat alle 1.5 kilometrin päässä toisistaan, kun osa ihmisistä suuntaa myös Kalasatamana Rediin ja Pasilan Triplaan? Toivottavasti riittää!
Jenni Pajunen
Kaupunkikulttuurin ystävä, jolle myös terve talous on tärkeää
Takaisin