CLOSE ✕
Get in Touch
Thank you for your interest! Please fill out the form below if you would like to work together.

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

RIP Guggenheim - mistä Helsingin Eiffel-torni tai Big Ben?

Jenni Pajunen
|
Terve talous

Jan Vapaavuori kysyy tänään blogissaan, mikä on Helsingin tärkein maamerkki. Mielestäni vastaus on selvä: ei mikään. 

Helsingissä on monta ihanaa paikkaa, pittoreskiä kaupunginosaa ja viehättävää rakennusta, mutta minusta meiltä edelleen puuttuu kansainvälisen tason turisteja houkutteleva maamerkki.   

Olen esitellyt Helsinkiä viime vuosina lukuisille kansainvälisille asiakkaille ja ystäville.  Kommentit Helsingistä ovat olleet kansallisuudesta ja jopa vuodenajasta riippumatta poikkeuksetta positiivisia. Turisti- ja museokierrokset jäävät kuitenkin poikkeuksetta varsin lyhyeksi. Kuten Janne, myös minä toivon, ettei vierailu osuisi sunnuntaille, jolloin suuri osa ravintoloista ja muista palveluista on kiinni. 

Joku saattaisi sanoa, että 2010 - luvulla kyse ei ole maamerkeistä vaan elävästä kaupunkikulttuurista, houkuttelevista tapahtumista ja yhteisöllisyydestä. Nämä eivät sulje toisiaan pois - molempia tarvitaan. En ole ihan varma, että meidän ravintola- tai siivouspäivä, Sompasauna tai edes Flow-festivaali saavat kiinalaisen tekemään stop-overin, eurooppalaisen valitsemaan Helsingin kaupunkimatkakohteeksi tai jenkin poikkeamaan risteilylaivastaan. Luonto ja hiljaisuus houkuttelee, moni pysähtyykin Helsingissä nyt matkalla Lappiin. On niin vierailijalle kuin isännälle sykähdyttävää, kun vieras Arabiemiraateista kuulee linnunlaulua ensimmäistä kertaa elämässään. 

Hieno monumentti yhdistettynä hienoon tapahtumaan

Matkailu ja sitä ympäröivät majoitus-, ravintola- ja elämyspalvelut ovat tärkeimpiä tulevaisuuden toimialoja, joita meidän pitää kehittää pitkäjänteisesti ja vastuullisesti sekä kaupunkilaisten näkökulman että taloudellisen, ympäristöllisen ja sosiaalisen kestävyyden huomioiden. Ilahduin, kun huomasin, että Suomenlinna vertaa itseään markkinoinnissaan  Grand Canyoniin ja Kiinan muuriin - kerrankin olemme markkinoinnissamme liian mahtipontisia eikä liiian vaatimattomia. Helsingin markkinointia pitää terävöittää entisestään ja meidän pitää miettiä tarkkaan, mitä matkailijasegmenttejä haluamme houkutella. 

Guggenheimia ei tule, mutta tontti on edelleen siinä. Toivottavasti seuraavalla valtuustokaudella saamme polkaistua käyntiin turisteja houkuttelevan, työpaikkoja luovan ja kaupunkilaisten olohuoneena toimivan - ja mahdollisimman pitkälle muilla kuin verovaroilla rahoitetun - uuden maamerkin. 

Kirjoittaja on matkailun, taiteen ja linnunlaulun ystävä.

Jenni Pajunen
Jenni on Kokoomuksen kaupunginvaltuutettu Helsingissä

Viimeaikaisia kirjoituksia